Inför SM-tävlingarna ordnar vi funktionärsträffar, där vi samlar alla funktionärer som kommer att vara med under veckan. Här går vi igenom allmän info som alla behöver känna till och pratar om hur vi agerar i rollen som funktionär.
Vi är alla värdar och representerar föreningen när vi tar emot och välkomnar de tävlande och besökare på SM och inför det har vi tillsammans ett samtal om vad det betyder i praktiken.
Under träffen har du möjlighet att ställa frågor om arrangemanget och din roll, samtidigt som du träffar andra som också medverkar som funktionärer under veckan. Under tävlingarna kommer varje grupp att samlas och ta upp aktuella frågor inför/i starten av varje funktionärspass så där finns även möjlighet att ställa mer specifika frågor.
Träffen är obligatorisk för alla, även om du är van att jobba som funktionär!
Ingen anmälan behövs, vi bockar av din närvaro när vi ses.
Plats: Krubban, SRK
Varmt välkommen till någon av följande träffar:
Måndag 21 oktober kl 18-18.45
Onsdag 23 oktober kl 18-18.45
Lördag 26 oktober kl 11-11.45
Söndag 27 oktober kl 18-18.45
Måndag 28 oktober kl 18-18.45
Tillsammans så genomför vi höstens roligaste hästfest!
Att vara med och arrangera SM är en av höjdpunkterna i år. Vill du hjälpa till med något under SM veckan eller kanske hjälpa till med något innan kan du anmäla dig via denna länk.
Alla krafter är välkomna att hjälpa till! SM kommer att bli ett roligt arrangemang med mycket folk, fart och fläkt, så ta med dig en granne, släkting eller kompis och häng med i gemenskapen med alla funktionärer, ryttare och ponnyer!
Du kommer att vara en av de första som våra besökare möter. Vilken möjlighet!
Vi i arrangörs-gänget vill göra ert arbete så enkelt som möjligt så här är lite grundupplägg:
Bussen ska åka mellan Selånger IP och grusplanen vid ridskolan. På bägge platser kommer det att finnas en utmärkt busshållplats. Där kan man stå och vänta på att bussen kommer eller ringa till bussens förare. Det kommer nämligen att finnas en telefon i bussen att ringa till om man undrar när bussen kommer tillbaka för att hämta upp.
Toalett och funktionärsfika kommer att finnas både i Milton på ridskolan och på Selånger IP.
Vi vill ha så lite trafik som möjligt genom ridskolans område under tävlingarna. Förutom varutransporter, färdtjänst och rörelsehindrade med tillstånd, så kommer det finnas boende och vissa funktionärer som kommer få ett särskilt tillstånd att passera och parkera vid ridskolan. Det kommer de att ha väl synligt i sin vindruta!
Grusplanen ska i första hand användas som en av- och påstigningszon för publik och funktionärer som ska in på området.
I övrigt kommer det att finnas utpekade områden för parkering, beroende på om du är tävlande, publik eller funktionär.
En parkeringsansvarig finns alltid till hands att ringa till om det uppkommer frågor!
Var på plats vid grusplanen en kvart innan din utsatta tid, så hinner vi stämma av den kommande dagen!
Parkerings och logistikansvarig, Sven 070-2920028
Lycka till! 😊
Här kommer information inför tävlingsveckan och om de olika funktionärsuppgifter som är kopplade till banan och framhoppningen. Banchefen ansvarar för funktionärerna som arbetar på och kring banan. Den banchef som ansvarar för den dag eller dagar då du är funktionär kommer att kontakta dig innan tävlingarna börjar.
Som funktionär under SRK:s tävlingar är du vår ambassadör och tillsammans gör vi detta evenemang till en fantastisk upplevelse. Det är därför viktigt att du kommer i tid, är uppdaterad på information samt att du är hjälpsam och positiv. Meddela banchefen om du av någon anledning blir sen eller om du blir sjuk.
Funktionärsuppgifterna är indelade i tre pass per dag. Var noga med vilket pass du har blivit tilldelad.
Alla funktionärer kommer träffas i Milton innan varje arbetspass för gemensam information och genomgång av säkerhet och annat som är viktigt att känna till.
Du kommer få en funktionärsväst inför ditt arbetspass som du förväntas ha på dig. Kom ihåg att lämna tillbaka den när du avslutat ditt arbetspass.
Tisdag: Mathilda Björck, 0702381813
Onsdag: Sara Österholm, 0739784257
Torsdag: Tove Westerberg, 0727288458
Fredag: Maja Wiselquist, 0703185252
Lördag: Mathilda Björck, 0702381813
Ansvarig för ombyggnation alla dagar: Birgitta Lundahl 0730534315
Banpersonal finns på banan under tävlingsklasserna. Banchefen leder och fördelar arbetet för banpersonalen med målsättning att effektivt hålla banan ridbar för samtliga ekipage i varje klass. Arbetsuppgifter på banan är t ex, bygga hinder, höja och sänka hinder, justera avstånd, mocka och var behjälplig enligt tävlingsreglerna.
En funktionär är ansvarig för framhoppningen innan och under varje klass. På framhoppningen ansvarar funktionären för att framhoppning sker på ett säkert sätt och på tillåten höjd och bredd. Överdomaren har huvudansvaret för framhoppningen och funktionären bistår.
Den som ansvarar för insläpp släpper in ekipage på banan enligt startordningen på startlistan. Ansvarig för utsläpp stäpper ut ekipage som avslutat sin ritt. Vi önskar ryttarna lycka till när de är på väg in på banan och gärna ett “bra jobbat” eller liknande på vägen ut.
Personalen i ombyggnationsgrupperna hjälper till med ombyggnation mellan klasser och inför nästa tävlingsdag. Ombyggnationsgrupperna arbetsleds av ansvarig för ombyggnation.
Lycka till! 😊
Städning vid tävling SRK
Det som ingår att städa är:
Börja dagen med att kontrollera att allt är påfyllt och att det ser rent och fint ut. Toalettpapper och handtorkpapper samt sanitetspåsar finns i städskrubben vid sekretariatet. Nyckel till hållarna för papper ligger på hyllan till höger i städskrubben, viktigt att den läggs tillbaka på samma plats, den har en träbricka fastsatt på den. Det finns även en nyckel i storhäststallet som kan användas där.
I städskrubben (ligger i hörnet till höger om handikapphissen vid sekretariatet) finns allt som behövs, som golvmoppar och städmaterial till toaletterna. Där finns även soppåse att kasta påsarna från toaletterna. Rena golvmoppar finns i den gula hinken som står ovanpå skåpet. Skurkäppar står till höger om skåpet.
Hur mycket städning som krävs är beroende på antal starter så klart.
Lycka till! 😊
Under SM kommer det att vara två sjukvårdare på plats under tävlingsdagarna, där en finns i stora ridhuset och den andra har hand om framhoppning och framridning.
Vid allvarligare incident på framhoppning eller tävlingsbana så kommer ridhusen att utrymmas av tävlingsledare/banchef. I så fall finns presenning och filtar i en väska märkt med ett rött kors på krokarna vid ordinarie huvudingång för häst i stora ridhuset och vid ingång till framhoppning i lilla ridhuset. Där finns även grimma och grimskaft om behov uppstår.
Vid behov be någon ropa på sjukvårdare eller meddela domartornet att ropa ut att sjukvårdare behövs och vart den ska gå.
Om det inte är en ”enkel” avfallning så invänta sjukvårdare och helst ska ryttaren inte resa sig upp förrän sjukvårdaren kommit fram.
Vid avfallning där en ponny kommer lös, se till att den inte springer på dig. Din säkerhet är viktigare och ponnyn stannar till slut.
Vid lös ponny går in- och utsläpp ut från banan och stänger dörren utifrån.
Framhoppningspersonal ser till att ha mobilnummer till sjukvårdare för att kunna tillkalla vid behov.
Stay safe! 😊
Nu har vi börjat forma organisationen kring SM. Många entusiastiska personer har redan börjat planera inför Ponny och Children SM som går av stapeln under vecka 44 i höst.
Följande grupper har bildats och kommer ansvara för respektive områdes aktiviteter och bemanning. Varje grupp har en sammankallande person som håller koll så att vi kommer i mål.
Vi på SRK strävar efter en trygg och positiv miljö för alla våra medlemmar. Vi tar tydligt avstånd från användning av alkohol och droger.
Viktiga punkter:
SRK värnar om att föräldrar ska känna sig trygga med att deras barn deltar i vår verksamhet.